Väninnor

För många år sedan läste jag att 
för att minska stress och må bra,
räcker det med att gå promenad i en halvtimme i veckan,
med en väninna.
Det funkar som en stressventil.
Det är ju bara en teori till vad väninnan finns till för.
För visst har vi våra väninnor till olika syften.
Exempelvis
  • en för glädje
  • en som lyssnar
  • en som kan shoppa
  • en för party
  • en för mentorskap
  • en "syster"
Samma person kan ju ha olika funktioner beroende på nätverket runt. 
Som exempel tar jag mig själv.
För en kvinna är jag lugn och klok,
(har bara en sådan kamrat, mäktigt va)
Medan en annan tycker att jag är partypinglan.
En tycker att jag surrar jämt,
medan en annan tycker att jag är en lyssnare. 
 
Sen kan man träffas i olika konstellationer och
där har jag börjat titta på sammansättningen av konstellationer som funkar i många år.
Min helt ovetenskapliga teori
(det finns vetenskap på det men jag tänker inte söka för att hänvisa)
är att det måste finnas en balans mellan extroverta och introverta,
alltså några som lyssnar och funderar och 
några som inte tänker utan pratar och gör. 
Ganska roligt för dessa kan vara så olika personligheter,
men det funkar och
alla behövs,
alla accepteras.
 
Vad vi än tycker är väl väninnor toppen,
något att värna om att ha kvar.
Fast vissa glider ur ens liv och 
andra dyker upp emellanåt,
med flera års mellanrum.
Men endå.
 
Tacksamhet till alla!
 
Här kommer några av mina.
Och finns just DU inte med,
kan det bero på att jag inte hittar någon bild,
eller att du vänligen men bestämt sagt till att du inte vill vara med på bild,
på min blogg.
 
En fråga bara:
Är min mor och min dotter också mina väninnor?
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Gun Nordfjell

Puss fina du. Längtar tills vi ses på lördag!

Svar: Puss till dig med. Längtar också! Och du, det var inte du som ringt :)
Ulrika Engfors Holmbom

2013-03-14 @ 10:42:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0