Ramadan

Då var det dags igen för religionen islams ramadan,
muslimernas årliga fasta.
En månad utan mat och vatten
så länge solen är uppe.
Fattar ni vad svårt det då är här i norr
när solen inte går ner!
Det har man löst med att bestämma en tid.
I år är "solen nere"
mellan 22:52 och 01:00.
Det betyder att alla muslimer
får äta och dricka under den tiden
alltså under två timmar och åtta minuter
Mitt i natten.......
Det betyder att de är utsvultna och trötta,
och väcks för att äta.
Jag har träffat en del muslimer och
INGEN pratar ont om ramadan.
ALLA tycker att det är bra.
De tycker att det är jobbigt de två första dagarna.
Förresten en man har jag hört klaga,
en man som försov sig och
missade ättimmarna.
Själv har jag haft grupper med muslimer i slutet av ramadan,
och kan då säga att det är väldigt lugnt och
allt går som i slowmotion.
Jag pratade dock med en lärare och
hon tyckte inte att det var skillnad.
Men i alla fall,
många rasar i vikt och
de har en månad till reflektion.
Inte helt fel i dessa stressade tider.
 
Hur skulle jag som passiv kristen klara detta?
 
Jag kan ju säga att jag skulle få totalförbud eller
få en undantagsregel.
Tre timmar utan mat och jag ÄR den största hungerhäxan.
Inte få sova minst sju timmar på natten,
skulle nog inte vara på jobbet,
för jag skulle bara irra och
skulle inte kunna ta in information
i kombo med den arga hungerhäxan,
inte att rekommendera.......
Jag behöver bara nämna 5:2-metoden för min man och
han vill ta ut skillsmässa.
Han vill inte ens leva med mig ens en förmiddag utan mat.
 
Men å andra sidan är dett muslimska folket  uppvuxna med ramadan.
De har lärt sig.
I mitt fall är det nog försent att börja,
och världen tackar mig för det.
Så jag står bredvid och är fascinerad över religionens traditioner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0