Julshopping

 
Jag älskar att shoppa i Paris och dess omnejd.
Det ÄR billigt och bra kvaliteér.
Kan säga att en finare nyårsklänning
gick på 250 kr.
Byxor under 200 och 
tröjor för 100-200 kr.
Där det det fanns dubbla priser,
typ på New Yorker,
var det cirka 30-50 kronor billigare 
än om vi handlat i Sverige.
 
Här är vi i Evrýs shoppingcenter.
En liten galleria som har 235 butiker.
Första gången jag och Emmy var där,
hann vi en affär medan killarna hann hela övervåningen.
Alltså två våningar med tre korridorer affärer och
de hann en våning! 
Hallå!
 
 
 
 
 
Det här är en korridor åt ena hållet....
 
 
..och samma korridor åt andra hållet
 
 
Emmy håller i två smoothisar.
Kan rekommendera Mango Tango btw.
 
Dagen innan hemfärd är det nu dags för tokshopping
dag 2 i Evrý.
Det är då vi ska handla alla presenter och 
min älskade orangejacka OM den är kvar.
 
Min dotter älskar sushi,
så det blev dagens lunch mitt i allt...
 
 
Det är underbart att se sushiälskare äta.
Själv blir jag mest förundrad över deras passion
och den icke infinnande lyckan.
Här var jag förvånad över den rosa ingefäran,
som jag trodde var lax.
 
Hit var all shopping kul kan jag säga.
När vi sen ska betala,
funkar inte mitt kort.
Emmy hoppar in som en räddande ängel.
Jag tänker,
attans nu är det avmagnitiserat igen!!!!
Kan säga att det är svårt med kort 
när man har ett inbyggt datavirus i kroppen,
och man vet aldrig när det bryter ut.
Varför vaccinerade jag mig inte innan resan
Nu kommer jag till en affär och 
hittar en jumper 
gillar ordet jumper, fniss
till min mor 
och vill ju vara säker på att kunna betala,
så jag tar ut lite pengar från automaten.
När jag sen äntligen hittar affären
från gång nummer ett 
med min favvojacka är jag i himmelriket.
DEN ÄR KVAR!
Dessutom får man köpa till ett plagg för en Euro.
Så för trehundra ska jag få en täckjacka OCH en klänning.
Känner ni fyndögonen tåraras och glittrar samtidigt!
Jaha, kortet funkar inte.
Jag går till automaten naturligtvis.
Får inte ut pengar?!?!
Ringer i desperation till min man,
som undrar vad han ska göra åt det.
Jag ser nu i min hjärna 
hur jag har blivit scimmad och
alla pengar från alla våra fickor töms och
tjuven har dessutom handlat två Lamborginis 
på vårat kort.
Panik är en underdrift i denna stund!
Men nåja,
tillbaka till jackan.
Hittar Emmy som shoppat färdigt,
hon följer med för att lösa ut mina fynd.
Hennes kort har mindre en 300 kronor kvar.
Jag tittar på expediten,
säger sorry och går ut,
tomhänt.
När vi sen ska med tåget 
funkar inte biljetterna.
Vi försöker köpa,
funkar inte heller.
Vi missar tåget.
Vi går och kissar.
Löser problemet.
Men min man och Jan hämtar oss.
Pengarna är borta.
 
Dagen efter åker vi hem.
Våra kort funkar inte,
sonens kort funkar inte och
dotterns är ju tomt.
Så Jan får köpa tågbiljetter till oss.
NU börjar jag att fnittra,
nu är det bara föööör mycket!
 
När vi står i rulltrappan på CDG-flygplatsen,
 
 
vänder min man på sig och säger:
- Men hur ska vi få ut bilen från Arlandas parkering
om inget kort funkar?
Fnitter igen och en utmaning!
Kan säga att som magi,
har sonen fått lön och
hans kort funkar i Sverige,
så vi kommer oss hemåt sådär klockan 18
en fredagskväll.
 
Fort in och kollar bankkontot på datorn 
när vi är hemma hos bankdosan igen.
 
Nu vet inte jag om detta var uträknat av min ekonomiska man
eller om det inte var det,
men lyssna på detta.
Min man hade lyft över pengar till annat konto och
"glömt bort" att inte räkningarna var betalda, dragna från kontot.
Alltså de pengar som fanns på kontot räckte inte till 
BÅDE shopping i Paris och till räkningar.
Kan säga att lite arg blev jag på min otänksamma man,
men samtidigt oerhört lättad över att vi inte blivit scimmade.
 
Och vad är väl en vinter utan en orange täckjacka,
alldeles underbar och
vissa saker är inte meningen att man ska ha.
Punktslut!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0