Flygvärdínnetankar

 

15 saker flygvärdinnan aldrig kommer att berätta för dig

Ta helst inte för lång tid på dig att beställa.   Ta helst inte för lång tid på dig att beställa.

…men som hon viskat i örat på en amerikansk bloggare

Har du någon gång undrat vad flygvärdinnan eller flygvärden som servar dig under flygresan egentligen tänker om sina passagerare (dig!) och sitt jobb?

Resejournalisten och bloggaren George Hobica, grundare av flygsöksajten airfarewatchdog.com, frågade sina vänner i flygbranschen, och under löfte om absolut anonymitet berättade de.

Här är ett urval av vad han fick höra...

1. Kaffet du beställde? Det är utan koffein, även om det inte var vad du ville ha. Vi föredrar att du sitter ner, kopplar av och gärna somnar. Då stör du oss minst.

 

2. Vårt flygbolag brukade ge oss lön från det klockslag vi kom till flygplatsen. Det var länge sedan. Nya reglerna gjorde att vi började få lön när flygplansdörrarna stängdes. Sedan ändrades de igen så att arbetstiden började ticka först när bromsen på flygplanet lossades. Nu får vi betalt först när hjulen lämnar marken, vilket betyder att det vid förseningar kan gå timmar mellan det att vi kommer till jobbet tills vi börjar få betalt. Så när vi hälsar dig välkommen ombord gör vi det helt gratis. Inte så konstigt att våra leenden ibland är rätt falska.

 

3. Om en flight är försenat, kanske flygbolaget måste betala oss övertid. I ett sånt läge händer det att vi försenar planet lite till, så att vi verkligen får övertidslön. Att hitta nåt litet fel som måste kollas är inte så svårt.

 

4. Jodå, visst kan vi uppgradera dig till första klass eller business även efter det att dörrarna stängts. Men vi gör det inte speciellt ofta, eftersom vi då måste lämna in en rapport för att förklara varför. Vem vi uppgraderar? Garanterat inte passageraren i det smutsiga linnet. Men kanske om du är väldigt trevlig, snyggt klädd, gravid, väldigt lång, snygg eller nån vi känner.

 

5. Ta inte med dig din dator eller tidning på toaletten. Det är inte bara äckligt, utan betyder också att du kommer att vara där längre än du borde.

 

6. Var snäll och fråga mig inte vad det är vi just nu flyger över. Jag vet lika mycket som du, det är inte jag som flyger planet.

 

7. Gör inte knäböjningar i gången när jag försöker jobba. Du kommer knappast att få en blodpropp på flyget mellan Houston och Austin. (jmfr Karlstad-Stockholm).

 

8. Att skramla med isen i ditt tomma drinkglas kommer inte att få mig att rusa iväg för att fylla på det. Helst vill jag bara skrika.

 

9. När jag frågar vad du vill ha att dricka och du frågar: "Vad har ni?" vill jag helst svara: Ont om tid. Men det skulle du knappast gilla.

 

10. Jag skulle gärna slita av dig hörlurarna när jag frågar vad du vill ha att dricka och du för tredje gången svarat "va?". Fjärde gången går jag bara vidare eller ger dig en cola.

 

11. Japp, om vi flugit genom att område med turbulens ber vi ofta kaptenen att låta skylten med "fasten seatbelts" vara tänd lite längre än nödvändigt så vi hinner ta en serveringsrunda genom planet.

 

12. Under nattflygningar väntar vi ofta så länge som möjligt med att servera måltider i hopp om att du ska hinna somna så vi får mindre att göra.

 

13. Vi tycker verkligen inte om barn. Inga barn. Varför tror du annars vi valt en karriär där vi tillbringar halva livet hemifrån?

 

14. Om du petar på mig kommer jag att peta tillbaka. Bara hårdare.

 

15. Snälla - fråga mig inte var du kan trycka in din väska. Jag har väntat tolv år på att berätta var jag tycker du kan trycka upp den...

 

Källa: George Hobica/Huffington Post

http://www.aftonbladet.se/resa/article16055614.ab


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0