Att passa in

Jag sitter på tåget och ler åt en kvinna
som har gjort en specialare i sin väska,
plånboken är fastkedjad i väskan.
Det märks att jag är på väg "hem".
Jag ler för att om hon hade nämnt detta till en Öviksbo,
då hade de idiotförklarat henne.
Jag ler,
för jag känner igen säkerhetstänket
som västeråsare har,
men som aldrig övikare skulle förstå.
 
Jag passar in.
 
Vi är vana med snö,
i Västerås har de snö,
men inte lika mycket.
Men jag förstår att de klagar,
för så här mycket brukar det inte vara så länge.
Jag ler,
för jag förstår dem.
 
Jag passar in.
 
När jag är i Västerås
känner jag igen musiken.
Jag behöver inte förklara,
det är ett tyst språk som vi kommuncerar,
min gamla vänner och jag.
Jag ler.
 
Jag passar in.
 
Kommentarer, citat, ord och dialekt,
jag känner igen,
jag ler.
 
Jag passar in.
 
Varje gång jag kommer hem till Örnsköldsvik efter
att har varit i min hemstad,
blir jag lite deprimerad.
Det är så skönt att vara där utan att försöka passa in,
jag bara är "rätt" eller kanske mindre fel.
I ren desperation
av en slags hemlängtan,
såg jag till och med på det katastrofala programmet
"Maria och Mindy - BFF" igår,
bara för att jag skulle få se vyer från hemstaden
och även få se Lars Wallin.
Lika väl som jag blir deprimerad,
lika glad blir jag när jag förstår
hur jag ser på saker
ur ett annat perspektiv
Tänker kanske mer storstadsaktigt än småstads.
 
Så nu sitter jag här och undrar var jag ska passa in här eller där?
Sitter också och funderar på alla flyktingar och invandrare.............

Kommentarer
Postat av: Gun Nordfjell

Du är underbar och anpassningsbar. Puss

Svar: Puss
Ulrika Engfors Holmbom

2013-02-22 @ 09:21:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0