Karma

  •  
    Innestående kaffe
    Jag går in på ett litet kafé med en vän och vi gör vår beställning. Medan vi sätter oss ned vid vårt bord, kommer två personer in och går fram till expediten – ”Fem kaffe tack, tre av dom till oss och två innestående”. De betalar, tar sina två koppar och går.

    Jag frågar min vän: ”Vad är en Innestående kaffe?”
    Hon svarar: ”Vänta ska du få se”.
    ...
    Ytterligare några kommer in på kafét. Två kvinnor beställer varsin kaffe, betalar och går. Nästa beställning uppgår till sju kaffe och görs av tre advokater: ”Tre till oss, och fyra Innestående”.

    Medan jag fortfarande funderar över vad detta med innestående kaffen är, njuter jag av den fina utsikten och det soliga vädret. Plötsligt öppnas dörren och en man med sjabbiga kläder och som ser ut som en tiggare, går fram till servitrisen och frågar vänligt: ”Har ni innestående kaffe?”

    Det är enkelt – människor betalar i förskott för en kaffe som tillägnas den som inte har råd att betala för en varm dryck.

    Traditionen med Innestående (suspended) kaffe startade i Neapel, och har sedan spridits över hela världen. På vissa ställen, kan man förutom inneståendet kaffe, även beställa smörgåsar eller hela måltider.”

    Den här är en berättelse som värmer mer än en kopp kaffe en kall vinterdag. / TomasG :-).

    Tack till er som hittade på detta och började sprida det från början. vi hakar på / Peter Pettersson

    Jag kollar runt lite i morgon här i kommunen, för att se intresset. Vi kanske skulle fixa en dekal som restaurangerna / cafeerna kunde ha på fönstret? vad tycker ni ? / Peter Pettersson

    Källa: Att överlista jante foto:starbucks
    Visa mer
     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0