Kambodjanskt nyår

Jag blev ju alldeles varm i hjärtat
när Sarinda bjöd in mig till deras fest,
Kambodjanska nyårsfirande till år 2557.
 
 
Min mor följde med med och
när vi kom dit så var det ju en hel del känt folk.
Känns som om jag och mor hamnade vi något slag honnörsbord,
när två av våra trevliga bordskamrater blev omnämnda av den unga mickföraren.
 
Det blev mycket god mat,
dansuppvisning,
modevisning,
lekar med priser och
ett överlämnade från det gamla året till det nya.
 
Så glad och tacksam över att få vara med om detta.
Så glad att ta del av en annan del av världen här i Örnsköldsvik.
 
 
Dessa vackra klänningar
Det roliga var att de också bytte kläder under kvällen,
så vi fick se många vackra klänningar
 
 
 
 
Här ser ni att det står "nytt år" på khmer
 
 
 
Kärlekssång från fattig bonde till rik kvinna
 
 
Brudpar med gäster och 
kläder från olika epoker.
De som har svarta kläder,
är från den epoken när röda khmererna regerade,
år 1975-1979
Då skulle alla ha lika kläder alltid,
de skulle ha svarta tshirtar och svarta långshorts
även på bröllop.
 
 
 
Och alla tog kort och filmade.
 
 
Den unga mickprataren i vacker klänning.
 
 
 
Storasyster lämnar över till lillasyster,
det villl säga 
år 2556 lämnar till år 2557
Lillasyster ser till att göra det bra för folket
och att det ska bli välstånd i landet. 
 
 
 
Det visade sig att de hade sytt sina kläder,
för de hade inga här. 
Assosiarerna dock kommer från hemlandet.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0