Tågresan

Glömde faktiskt bort min fantastiska tågresa ner till Uppsala i onsdags.

Jag kliver på tåget som går från Sundsvall klockan 18.
(Vi från Örnsköldsvik åker buss till Sundsvall
för att tågbanan är inte färdig där emellan.
Mellansträckan är inte färdig men mellan Örnsköldsvik och Umeå,
går Botniabanan vidare.
Ologiskt, jag vet!)
Jag hamnar bredvid en blond gullig tjej som läser till sjuksköterska på KI
(yrkesskada att veta det)
Vi sitter liksom bredvid varandra.
Framför oss sitter en man,
som ska opereras dagen efter.
Jag vet det
efter tjuvlyssning när han pratar i sin mobil,
TROR det är hjärtat.
Han sätter sig för att sova
efter sitt mobilsamtal.
På andra sidan gången,
är det fyra platser med bord.
Där sitter en man från typ Etiopien, 
han pratar i mobilen.
Han har en massa packning,
mest plastpåsar och kylbagar.
Det första han gör är att öppna en av plastpåsarna och
ta fram en pizza och en starköl
samtidigt som han fortsätter att prata i mobilen.
Direkt tänker jag;
starköl, onsdag, klockan sex...ok?!?!
Upptäcker snart att han har två mobiler,
den ena ringer med en melodi som liksom anspelar på sex,
vilket får mig att le när jag ser mannen.
Han är smal med en ölmage,
urtvättad blåmvit t-shirt och
en svart,cerise WCToverall.
Mannen kliver upp och
går och köper starköl nummer två.
När han kommer tillbaka
börjar han mixtra under bordet.
Han knövlar ut en "champagneflaska" ur kylbagen.
Hur tänker han nu?
Tåget har varit igång i 22 minuter,
det skakar i tåget.
Jag kollar mig omkring,
för om han ska dricka "champagne"
ska han väl ändå fira med någon.
(I min värld är det med den som ringer med sexsignalen)
Ingen kommer.
Han mixtrar under bordet med flaskan.
Jag hinner tänka att han vet väl vad han gör,
när smällen kommer,
hård som ett pistolskott.
DÅ händer flera saker i samma sekund:
Vi blir dörädda alla i vagnen.
Några skriker till men mest rädd blir 
mannen som ska operera hjärtat.
Han liksom flyger upp ur sitt säte och
landar på sätet innanför.
Mannen med flaskan blir rädd och
försöker stoppa sprutande ur flaskan.
Men lyckas inte optimalt,
för alla säten,
fönstret,
undersidan på bordet,
golvet OCH
han är dyngblöta.
När det slutat spruta,
kliver han upp,
säger sorry till oss och går till bistron.
Vi liksom sitter gapande och
leende kvar och ser på förödelsen.
Sjuksköterskeeleven säger;
Undrar vad han firar med champagne och starköl?
Han kom tillbaka med servetter,
fortsätter att smygdricka under bordet.
Går sen tillbaka till bistron och
dricker öl ståendes, gömd i ett hörn.
När vi närmar oss Uppsala,
lämnade han tre plastpåsar med skräp och
byter vagn.
När jag står och
väntar på att få kliva av,
ser jag att han öppnar dörren till toan inifrån,
ser att vi står kvar och
stänger dörren.
Jag kliver av i Uppsala,
det gör inte den afrikanska mannen,
han åker vidare,
fast hans biljett bara räckte till Uppsala.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0