Min åsikt; skaffa psykologer!

Mimmi Westerlund framförde sin åsikt om att Parkskolan har för få kuratorer - då blev hon kallad till möte med rektorn och fyra andra vuxna.

Mimmi Westerlund framförde sin åsikt om att Parkskolan har för få kuratorer - då blev hon kallad till möte med rektorn och fyra andra vuxna.

Bild:
Leif Wikberg

"Dialogen med vuxenvärlden funkar inte"

18-åriga eleven Mimmi Westerlund på Parkskolan framförde sin åsikt i ÖA om att skolan har för få kuratorer – dels i en intervju, dels i två debattartiklar.
Då blev hon kallad till möte med gymnasiechefen och fyra andra vuxna.
– Jag kände mig instängd, det var ju alla fem mot mig, säger Mimmi Westerlund.

Relaterat

De minskade kuratorresurserna på Parkskolan har lett till oro bland de unga. Att en kurator ska hinna med allas behov bland 1 000 elever ses av kritikerna som omöjligt.

Mimmi Westerlund, elev i årskurs tre och ordförande i Kristdemokratiska ungdomsförbundet, KDU i länet är en av dem som tagit debatten.

Vilket hon känner sig ansatt och jagad för.

– Jag berättade för rektorn Cathrina Strandberg hur illa det var, hur länge man kunde få vänta innan man fick en tid och vad andra sagt till mig. Då blev hon bestört, säger Mimmi Westerlund.

Mimmi Westerlund och rektorn bestämde tid för ett möte nästa dag, dit även två kuratorer kallades.

– När jag kom till mötet var de fem vuxna. Där satt även ordföranden för barn- och utbildningsnämnden och kuratorernas chef.

– Jag blev tagen på sängen, jag var inte beredd på att de skulle vara fem vuxna. Jag kände mig instängd, de var alla mot mig.

Mimmi Westerlunds minnesbild av mötet är att de vuxna hade svar på allt hon sade och ifrågasatte att det fanns ett problem.

– De pratade om vilket bra elevhälsoteam de var, att de kom dit vi ville och att de hade koll på läget. Till slut frågade jag dem om jag skulle samla alla som kommit till mig, för att de skulle ta till sig allvaret i det jag säger?

Var det bra stämning på mötet?

– Ja, det var det.

Lyssnade de på vad du sade?

– De hörde vad jag sa, men de tog det inte till sig. Ett av de största problemen för unga är att vuxenvärlden inte förstår. Dialogen med vuxenvärlden funkar inte.

– De vuxna tror att de gör rätt och att de är bra på att lyssna. Men de glömmer att se saker från ett annat perspektiv än sitt eget.

Enligt Mimmi Westerlund är det jätteviktigt att vuxna möter de unga på halva vägen.

– Gör man inte det är det inte så konstigt om det inte fungerar.

Efter mötet för en dryg vecka sedan har rektorn fortsatt söka upp Mimmi Westerlund.

– Hon jagar mig och vill veta "om det känns bra och om jag kan släppa det här".

Tar skolledningen och de andra vuxna du mött kärnan i din kritik, att det behövs fler kuratorer, på allvar?

– Njae, de tror att de gör det. De pratar om skolpsykologen de ska anställa som kommer att underlätta så mycket. Men de har inte löst problemet med det, det är kuratorerna som gör skillnaden.

– Jag är inte ute efter gymnasiechefen eller politikerna. Jag vill att frågan om kuratorerna ska tas på allvar och att de vuxna ska lyssna på eleverna, så att de verkligen förstår vad vi menar.

Per Eurenius

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0