Jämställdhet ?

Publicerad: 2012-01-31
Hanna Hellquist har skapat stor debatt på nätet.  
Hanna Hellquist har skapat stor debatt på nätet.
Foto: lotte fernvall.......Aftonbladet

Hellquist: Var är feminismen?

Statistik visar att skillnaden mellan män och kvinnor kvarstår.

När programledaren och krönikören Hanna Hellquist påpekade det i radion blev det liv bland lyssnarna.

– Det finns ett sådant kvinnohat att man blir mörkrädd, säger hon till Aftonbladet.

Förra veckan tog Morgonpasset i P3 upp "Statistisk årsbok för Sverige 2012”. I boken presenteras Sveriges genomsnittliga svenska. Hon heter Maria Johansson, är 42 år gammal och tjänar varje månad 9 000 kronor mindre än sin make.

”Tror att det är en känslofråga”

I radion kommenterade Hanna att det var skönt att få siffror och statistik som bevisar att det finns skillnader mellan män och kvinnor.

– Folk verkar tro att feminism och genusfrågor är en känslofråga, de ser inte att det är en samhällsstruktur. De tar inte de kunskaperna på allvar, säger Hanna Hellquist till Aftonbladet.

– Det rasade in kommentarer under programmet, folk blev oerhört uppretade. De förstod inte hur en feminist fick sitta i statlig radio och vräka ut sitt manshat.

Sprids på twitter

I sin krönika i DN i fredags utvecklade Hanna sitt resonemang.

– För mig är det naturligtvis tråkigt att läsa att Marias man, fortfarande 2011, FORTFARANDE tjänar nästan 9 000 kronor mer än sin hustru, och det är självklart riktigt störande läsning för dem som hävdar att feminismen egentligen inte behövs eftersom vi redan lever i ett jämställt samhälle, skrev Hanna i krönikan.

Sedan var debatten igång. Sedan tidigt i morse har användare av twitter delat med sig av sina upplevelser om feminism, jämställdhet och sexism under hashtagen #sexism.

”Stretar emot”

Sverige pekas ofta ut som en förebild när det gäller jämställdhet, men Hanna Hellquist menar att vi inte har kommit så långt.

– Fast kvinnor vill inte gå med på den bilden, och männen vill inte vara en del av den. Alla stretar emot eftersom det är obekvämt, säger hon till Aftonbladet.

Hellquist vill gärna ha en diskussion om ämnet, men exakt vad tråden #sexism ska leda till vet hon inte.

– Det här var något jag kom på mitt under sändning, jag har ingen utarbetad plan. Det är intressant med andras erfarenheter, och motreaktionerna är minst lika intressanta.

Tweets om #sexism:

Servitören på restaurangen som ger mitt kort och min legitimation till killen jag precis bjudit på middag /MenLillaGumman

När jag, utan att förhandla, får högre lön än min vän och kollega (vården) trots att hon har två års längre erfarenhet. /khontejonas

Att ens kalla sig anti-feminist är ju att medge att män ska ha fördelar gentemot kvinnor. /lisa_nygren

Familjerådgivare: Män är biologiskt tröttare när de kommer hem från jobbet. Därför kan de inte hjälpa till lika mkt hemma. /MimTor

När jag frågar hyresvärden om vägen till MIN nya lägenhet och han vänder sig till min kille och förklarar. /Mariagoesprivate

"Det här är så enkelt att tom min FARMOR kan göra det" <--- average laborationshandledare på tekn högskolan i Linköping. /cyberChristina

Lägre betyg på SV-uppsats än manlig elev (NTE bättre på sv). "Ni tjejer vill ju kämpa för betygen, nästa kan bli bättre" /isalu507

när teknikläraren på högstadiet ger alla tjejer minst 4 i betyg för att det "var svårare för oss" /ingyplingy

förskolefröknarna som skällde på min fru när hon kom sent att hämta men alltid förstod när jag var sen.. /sthellvis

Går med min man till en affär och handlar teknikprylar. Jag betalar. Han får tillbaka växeln. /NewSoul81

Jobbat på mack. Kan inget om bilar men min kvinnliga kollega kunde. Många undvek hennes hjälp, även när de såg mig fråga henne. /whatsupjonah

Manlig personal på Siba som får en fråga ang tv-apparat,ställd av mig, som sen vänder sig till mitt manliga sällskap och svarar /signesruta

Min man möts av attityden att det är gulligt att 'han passar sina barn'. Vi delar föräldraledigheten lika. Pappa-ej barnvakt!! /MichisLeo

Min fd chef: Mamman då, vad gör hon? Efter att jag varit borta från jobbet pga av sjukhusbesök med VÅR sjuka dotter. /allan_brinner

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0