Soppa

Det är så kul med nya recept.
Idag kom jag hem och så hade min man börjat med soppan.
Jättegod, mättande och vacker!



Bilden är min egen soppa.
Ser också att vi inte hade med pepparroten.....

Sparrissoppa med räkor och pepparrot
Buffé Testlagarna

  • Ingredienser

Gör så här

 Sätt ugnen på 200°C.

  1. Skär brödet i 1–2 cm stora tärningar. Blanda med olja på en plåt. Strö över lite flingsalt. Ställ mitt i ugnen och rosta 10-15 minuter. Rör om några gånger under tiden så att de blir jämnt rostade. Gör resten under tiden.
  2. Skala räkorna.
  3. Bryt av och släng den nedre torra delen på sparrisen. Skär resten i mindre bitar, spara några sparristoppar till garnering och koka dem separat i lättsaltat vatten.
  4. Skala och finhacka löken. Fräs i smör i en stor kastrull. Tillsätt sparrisbitar, vin, vatten, fond och hälften av crème fraichen. Låt koka under lock tills sparrisen är mjuk ca 10 minuter.
  5. Mixa till en slät soppa med stavmixer eller i matberedare. Tillsätt citronjuice, salt och peppar.
  6. Toppa soppan med sparristoppar, räkor, riven pepparrot, krutonger och en klick crème fraiche.

För alla

Gör glutenfri: välj glutenfritt specialbröd.
Gör laktosfri: använd laktosfri crème fraiche och matfett. Kontrollera innehållet i fond och bröd.
Gör mjölkproteinfri: byt crème fraiche mot mjölkfritt, t ex Sour supreme eller Yosa Havre fraiche och mjölkfritt matfett. Kontrollera innehållet i fond och bröd.
Gör äggfri: kontrollera innehållet i fond och bröd.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0