Cyklistligist

När jag var på en arbetsplats som ung,
tyckte en av arbetarna där att mopedister var det värsta som fanns.
Han kallade dem för "mopedist-ligister".
Nu när jag är vuxen ser jag inte mopedåkarna som någon större fara.
Däremot har jag fått ett agg till cyklister.

Exempel:
1 Cyklister har förkörsrätt.
Kom i en korsning med bil,
helst i Umeå och Västerås,
och de far bara rakt ut i vägen.
De kollar inte ens om det kommer en bil.

2 Cyklister och lyse.
Idag ska inte cyklisten trampa igång lampan.
Det är små attans lampor som ska sättas på styret, typ.
De flesta vill att de ska blinka.
När jag möter ett sånt där kallt, blått, blinkande ljus,
kan jag inte titta åt det hållet och
när de kommer nära så måste jag titta bort helt.
Varför detta blinkande ljus,
när det kan vara på hela tiden!?!!
Dels ser cyklisten något och
dels slipper cyklisten ligistera omvärlden.

3 Cyklister utan ringklocka
Som liten trodde jag att klockan var där "just for fun",
idag förstår jag att den kan rädda liv.
Härom kvällen var jag ute i mörkret med hunden.
Plötsligt hör jag ett konstigt ljud,
jag stannar upp,
vänder mig 90 grader och
swisch,
så kommer en cyklist och
kör cirka 1 dm framför min näsa.
Ljudet jag hört var cyklistligistens dubbdäck.

3 Cyklister och regler
Trafikregler gäller inte cyklister.
Det har ju gått så långt att till och med regeringen,
ska ge ett lagförslag på att det bland annat får köra mot rött.
Med motivationen:
"de följer ju ändå inte reglerna".
Logik?

Ska det vara så svårt att vara en bra trafikant och
hålla sig till regler, ha ett fast ljus och
plinga i en klocka för att varna folk.
Tydligen är det hur svårt som helst för
cyklist-ligisterna!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0