Väldens godaste hem-pizza

...ok Ingelas är fortfarande nummer ett,
men det är sällan nu,
så vi måste hitta alternativ....

Alltså denna är underbar att göra och att äta.
Lycka är lite pizza,
men jag och min dotter tycker inte längra att de köpta är goda.
Så vil äääääälskar denna goda pizza.
Gärna med salami från Lidl,
och en kall 2,8...




Recept
4 potionspizzor eller en hel plåt.

Pizzadeg:
2,5 del vatten
1/2 pkt jäst
2 tsk salt
3,5 dl siktat dinkelmjöl
3,5 fullkornsmjöl av dinkel
2 krm torkad oregano eller basilika

Tomatsås:
1 förpackning krossade tomater
2 msk tomatpuré
svartpeppar, salt och vitpeppar
1 vitlöksklyfta

Fyllning:
1,5 del riven ost/person
Exempel skinka, ananas, salami.....
eller vad du vill

Gör så här:
Blanda samman mjöl och salt. Ljumma vattnet till 37 grader. Smula i jästen. Tillsätt resten av vattnet och blanda ner mjölet, lite i taget.
Arbeta kraftigt ihop degen (gärna 5 min i maskin) så att degen är slät och lite lös. Låt den jäsa medan du gör tomatröran.

Häll tomatkrosset i en kastrull och koka upp. Krydda med tomatpuré, salt och svpeppar.
Koka i 20 min. Pressa ner vitlöken och rör om.

Lägg tomatsåsen, strö på osten och sedan fyllningen. Grädd i mitten av ugnen i 7-10 min tills den börjar "bubbla" och får en fin, önskvärd färg. Strö på torkad oregano före servering.

MUMS!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0