Musik-minne

Min son tycker att vi som är 27+ inte kan
texterna till musiken som våra idoler skrivit
som idag har blivit populära igen, typ Ozzy.
Kan hålla med honom, men jag har också
funderat på varför det är så.

Igår blev vi kvar framför tv och
där var programmet om Hasse Alfredsson.
Intressant man faktiskt som snat ska fylla 80 år.
När de började spela hans och Tages musik upptäcker
jag att jag kan liksom texterna till hans låtar;
Änglamark
Stetsonhatt
Totte
Ett glas öl
När sen Gösta Ekman säger att de jobbade ihop
i cirka 25 år med olika filmer, revyer etc
då är det ju inte så konstigt,
jag är ju uppvuxen med musiken genom
mina föräldrar.
De ligger som i ryggmärgen, alla texter!

När jag sen för några år sedan,
så där 5-10 år sedan,
(tror vi var 17)
var hos kära kusin i Skellefteå
hade de lejt Bony M.
Just ja tänkte jag, jag kommer ihåg
MaBaker, ingen annan låt.
MEN när vi står där och diggar i en timme
kan vi texterna till alla låtar!
De liksom finns i ryggmärgen.

Björn Skifs till stan i slutet av oktober.
Trevligt sällskap gör att jag hänger med!
När han sen sätter igång och sjunger då
är vi alla med på alla texter utom tre
(fyra då, för när det var sjöng prinsesslåten då stod världen stilla och vi gapade, rös och njöt av scenshowen)
Texterna satt som i ryggmärgen.

Så alltså det vad jag lärt mig är att jag är skitdålig på texterna till hårdrockslåtar
för jag är inte uppvuxen med den musiken.
Jag har dem inte i ryggmärgen.........


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0