Bussåkning

På långfärdsbussen kan det hända mycket,
så mycket att jag och min klasskamrat
skrev upp alla händelser under de tre åren
vi pendlade till studierna i Umeå.

Vad är då så speciellt?
Vi har sett varaner,
glömda väskor,
hört på folk som kan tidtabeller utantill,
folks som talar högt i mobilen så man hör allt,
även en kvinna som berättade vad som hände på konferensen
kvällen innan.

Idag trodde jag att jag träffade en som var nyfrälst.
Här behövde ingen tjuvlyssna för de pratade för hela bussen.
Men efter mycket om och men förstod jag att kvinnan
som berättade inte var nyfrälst, hon hade varit på rehab
droger eller sprit, vet jag ej
Hon hade varit drogfri i tre månader
Hon berättade hur hennes liv hade förändrats dessa månader,
hur hennes relationer var, hon berättade om alla fördelar om att vara fri.
Lyckan var så där euforisk som smittar.
Kvinnan malde på tills dem som hon pratade med skulle kliva av,
DÅ såg jag VILKA hon pratat med;
två som troligen skulle behöva göra som hon.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0