Mångkulturellt

Länge har jag funderat över ordet,
vad betyder det egentligen?
Efter det hemska i Norge,
har ordet flödat fritt och
jag blir ännu mer osäker på om jag förstår det.

Om jag slår i Svenska Akademins OrdLista (SAOL)
på ordet mångkulturell,
står det bara det mångkulturella samhället.
Men om jag slår på ordet kultur får jag fram:
mänsklig verksamhet inom ett visst område och en viss tid; vetenskap, litteratur och konst; systematisk odling av t. ex. växter
Kan det vara så att mångkultur är alltså en mänsklig verksamhet som vissa människor har gemensamt?

Om jag då förstår det rätt,
finns det kulturkrockar överallt,
oavsett om det har med religion eller annat att göra.
Det skiljer sig mellan världsdelar, länder, landsändar, kommuner......
kan säga att där det finns människor så finns det kultur i mångfald.

Nu när jag jobbar med invandrare pratar man ofta om skillnader mellan kulturer.
Jag har fått tips av några som gjort en C-uppsats,
att prata om likheter istället.
Oj, så mycket lättare det blir exempelvis att prata arbetsmiljö!
Liiiiite besviken blir jag,
när jag hör att i både Asien och Afrika jobbar många mellan åtta och sjutton
och de har en timmeslunch mitt på dagen.
Liten knäpp på fördomsnäsan får jag ibland!

En annan kultur är denna mellan min födelseort Västerås och min nuvarande bostadsord Örnsköldsvik.
Varje gång jag far till Västerås får mina "rötter näring".
Jag kan känna igen mig,
jag älskar deras klippning av äppelträd,
jag har samma musiksmak som mina vänner.
När jag sen klev in i bäst-Marias trädgård, tänkte jag;
så här skulle min trädgård se ut om jag bodde här.
Min barndomsmångkultur ger mig harmoni och bekräftelse.
Att sen flytta upp till Örnsköldsvik var en kulturchock;
umgås med raggare,
kyla,
kyrktätheten,
hysterisk hockeykultur.............

Att sen också komma in i en "typisk Öviksfamilj" var också kulturchock.
Mamma hemmafru,
pappa jobbar,
maten på bordet vid arbetets slut,
uppdelade sysslor,
bestämda matplatser,
inte borra i smöret.
Snacka om kulturkrock,
för mig är detta mångkultur från en familj som ska passa med en annan familj.
Rätt eller fel?

Mångkulturellt.... hur långt bort är det mångkulturella?
Varje gång det blir en ny person i en familj,
då blir det flerkulturellt,
ett mångfald i kultur.

När är mångkulturellt negativt och när är det positivt?
Är det så att när vi är rädda är det negativt?
Varför vara rädd?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0