Tänkvärt

Just nu jobbar jag med "nya svenskar".
En har varit här i 10 månader och pratar bra svenska.
Han hade problem med ordet "yrkesspecifik", han förstod ordet yrke och specifik men inte tillsammans.
Hur förklarar JAG det ordet?
En kille säger att han inte kan åka tillbaka till sitt land för att då blir han mördad, så säger han till mig;
- du kan inte heller åka till mitt land
- varför inte det?
- du har fel färg på ögonen, då är du opålitlig!

Fattar DU?!?!?
Och vi gnäller över vädret!

Med dessa nya svenskar skäms jag. Jag kan ingenting! Dessa människor har fantastiska höga utbildningar, har jobbat i massor med svåra yrken och flytt sina hemländer till ett kallt Sverige.
Och vad vill de?
Jo, jobba.
Var får de jobb?
Jo, på restaurang eller öppna eget.
Jag skäms att vara en gammelsvensk med hyfsad utbildning


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0