Tänka sig

Jag måste lära mig detta med konsekvenser.
Jag tycker att jag är bra på konsekvensanalys, men jag kan tydligen bli bättre.
Exempel ett:
Jag har lovat att jag ska bjuda mina kära ungdomar på bio på fredag
när "The last airbender" har premiär. När nu sonen skulle boka biljetter, så
kommer inte filmen att gå i Örnsköldsvik för att den visas bara i 3D. Så
vad blev då konsekvensen som jag inte räknat med? Sonen föreslog direkt
att vi ser den hemma, i nerladdad version. Medan dottern blev jätte, jättebesviken!
Och i mitten står jag och förstår nu VARFÖR vi inte kunnat boka den i förväg, men
SÅG inte konsekvensen innan.
Exempel två:
Det flyter på med ett kartläggningverktyg och de underbara nya svenskarna
som testar verktyget. När det sen försvinner i cyberrymden fattar jag ingenting. Inte förrän
upphovsmakaren märker att jag lagt det i helt fel fack. Det medför mass-jobb för honom
och lite merjobb för mig. Bara för att jag inte läst under rätt rubrik. Och inte förstår konsekvensen
att läsa ordentligt i första skedet.
Exempel tre:
Men på ett ställe har jag lärt mig; i mitt jobb just nu. När cheferna blir glada och tycker att vi
ska göra något nytt och spännande. Då har jag lärt mig att konskvensen är att ALLT jobb
hamnar i mitt knä och jag får lösa deras idé, rent praktiskt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0