Studenter

Denna tillställning med studentfirande gör mig lycklig. Varför? Tänk efter, är det någon gång på året du ser SÅ många unga människor som är SÅ lyckliga samtidigt. De har uppnått ett mål, kanske deras första stora mål på livets väg. Ja, ja säger du, sen kommer måndagen efter och då ska de ut i arbetslivet eller arbetslöshet. Men jag vill njuta av den fredagen då alla är glada, lyckliga och stolta. I och för sig såg jag en person som var frustrerad; musikläraren. Där står det xxx antal glada ungdomar och vrålar "stor och stark, gå på Park" och läraren står framför och hoppar för att få uppmärksamhet. Till slut tar hon mikrofonen och säger med skarp röst "Nu får ni skärpa er!". Ungdomarna tystnar och "Studentsången" ljuder. Måste säga att i år sjöng de en stämma, ifjol när sonen gick ut, var det mer en kanon-variant. Efter sången får grabbarna från byggprogrammet (?) tag i mikrofonen och sjunger "Mors lilla olle" alá Burken och det låter som om de har tränat på den och det låter riktigt bra.
Jag och dottern lyckades sen hinna med två studentfiranden. Och min lycka fortsatte när jag såg förhoppningar och lycka lysa ur deras ögon. Kanske det var en strimma trötthet där också. Men de skulle ut på kvällen och idag lördag väntar balen. Hoppas vi hinner färdigt med golftävlingen idag så att vi kan se dessa karameller virvla runt i lyan (Fjällräven center) i kväll. Deras sista dag som unga, glada, lyckliga studenter. Och nästa år igen, står jag där med tårar i ögonen och njuter av den eufori som sprids av dessa lyckliga unga människor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0