Turist i sin egen stad

Ibland måste vi stanna upp och se vad vi har redan istället att få sträva efter nytt. Vi gjorde då en liten promenad i min hemstad Västerås efter Svartån som rinner rätt igenom staden.
Faktum är att min man inte sett denna del förut så han blev glad över att få se något nytt efter att ha kompat med mig i 26 år. Tänk vad jag ska få uppleva om 26 år till, var min mans kommentar.
Västerås stadshus
Turbinhuset och turbinbron
Turbinhuset och turbinbron
Huset utgör ett startskott för ASEA. Västeråsarna hade ström i slutet av 1800-talet tack vare turbin. När jag gick i trean var vi på bron och min fröken berättade om huset. När vi sen fick prov på detta hade INGEN i klassen rätt på "tubinhuset och turbinbron". Hon var hysterisk i och med att hon varit pedagogisk genom att visa och berätta. Men jag måste säga, jag glömmer det aldrig efter det att hon blev arg!
Svartån med slottet i bakgrunden.
På promenad efter Svartån och dess lummighet.
Välkommen till Västerås kyrkstad eller gamla stan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0