Nytt beroende - inget nytt?!?!

Publicerad: 2010-04-27
Normal text Stor text Extra stor text

Studenterna: ”Vi är
beroende av internet”

Foto: Istock

”Det finns även i Sverige”

En ny form av beroende får amerikanska studenter att bryta ihop.

Och nej, det här handlar varken om alkohol, tobak eller droger.

– Jag är helt klart beroende, säger en av studenterna till New York Times.

Att studenter använder sociala medier, mobiltelefoner och internet är inte speciellt uppseendeväckande. Men vad händer om man tar ifrån ungdomarna teknikprylarna under ett dygn? Det har Susan Moeller, professor i journalistik, tagit reda på. Och resultatet är minst sagt talande.

De flesta stressade

Under dygnet utan internet och mobiltelefoner vantrivdes de 200 studenterna och visade symptomer som uppstår vid drog och alkoholberoende. Enligt Moeller, som leder experimentet, blev de flesta stressade över att förlora sin koppling till media. En situation många jämförde med att vara utan vänner och familj.

– Att chatta och sms:a med mina vänner ger mig en konstant känsla av trygghet. När jag inte hade den här lyxen kände jag mig ensam och avskild från mitt vanliga liv, sa en av studenterna enligt New York Times.

Ingen skillnad

Eva Rusz, psykolog och Aftonbladets relationsexpert, tror att samma problem finns på svenska universitet och högskolor.

– Det är ingen skillnad på amerikanska och svenska hjärnor. Det här finns även i Sverige, säger hon och fortsätter:

– Att tillbringa för mycket av sin tid framför internet kan vara lika intensivt som en kärleksrelation. Man fyller hjärnan med ett beroende som kan vara svårt att komma ifrån. Vissa har svårt att sluta och kan uppvisa depressiva drag av olika slag.

Vad kan man göra för att minska sitt beroende?

– Det enda man kan göra är att ersätta det här med något annat. Annars finns det risk att hamna i en situation som präglas av tomhet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0